blank Digiscooppix.nl Digiscoop forum 
welke camera
Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscoop materiaal / Digiscoping material
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Henk van Rijswijk

PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 11:22    Post subject: welke camera Reply with quote

Hallo,

Ik ben van plan om op korte termijn een nieuwe camera te kopen.
Hij zal het meest gebruikt worden in en om het huis, maar ik wil hem ook gebruiken om vogels te fotograferen door mijn scoop leica televid 20-60-x77(bewijsplaatjes).
Ik vind de snelheid van de camera erg belangrijk en natuurlijk moeten er ook goede foto's mee te maken zijn. Wie kan mij een advies geven.
alvast bedankt voor de moeite.
Henk van Rijswijk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Elbert van Wijk

PostPosted: Thu 18 Jan 2007, 11:46    Post subject: Reply with quote

Wat wil je er verder mee, en... wat mag het kosten. Ik heb zelf positieve ervaring opgedaan met een A540, maar ja, misschien stelt dat volgens anderen nog helemaal niets voor. Misschien moet je meer vertellen en dan maar hopen dat experts reageren.
groet
Henk van Rijswijk

PostPosted: Fri 19 Jan 2007, 21:59    Post subject: Reply with quote

Beste Elbert,
Ik ben niet van plan om er foto's mee te maken om boven mijn bed te hangen. Het is mij er vooral om te doen om een bewijsplaatje te maken voor als ik wat leuks zie. De kosten niet meer de 400 euro
groeten Henk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Elbert van Wijk

PostPosted: Fri 19 Jan 2007, 22:21    Post subject: Reply with quote

Kom op mensen...
Bij gebrek aan beter, ik weet er echt heel weinig van, maar nogmaals, de A540 van Canon vind ik prettig. 4 keer zoom (140mm) kan goed met digiscoping en digibining, alle benodigde functies aanwezig, tja...
Ik hoop voor je dat anderen nog even reageren. Overigens moet er wellicht ook wat te vinden zijn in de fora van DP en Birdpix.
groeten
JHvS

PostPosted: Fri 19 Jan 2007, 22:26    Post subject: Reply with quote

Ik heb een Fuji FinePix E900. Voor een niet-spiegelreflex erg snel, vooral als je de autofocus uitzet...
Op Birdpix en Nederpix staan nog wel een paar foto's die aantonen wat ermee kan (hier komen ze allemaal in de dump...).

Jan Hein
martijnbot

PostPosted: Fri 19 Jan 2007, 22:28    Post subject: Reply with quote

Ik ben hel tevreden met mijn Nikon Coolpix 7900. Klein en handzaam, ruim 7 megapixel, handig en simpel in de bediening, groot display, genoeg maar niet te veel mogelijkheden en tegenwoordig al voor ongeveer 250 euro te krijgen (schijnt, ik heb toch wel wat meer betaald anderhalf jaar geleden). Niet meer het allernieuwste, dus, maar prima wat mij betreft.
peewee

PostPosted: Sat 20 Jan 2007, 8:36    Post subject: Reply with quote

Een veel gebruikte digiscoop camera is de Canon A95. Helaas niet of nauwelijks meer nieuw te krijgen maar op marktplaats staan er voldoende voor zeer schappelijke prijzen.

Grote pluspunten zijn:

Slechts 3x zoom (meer keer zoom levert vaak vignetering op. Hier geldt dus veelal less is more)
Een uitklapbaar lcd scherm waardoor je dit vaak in een goed hoek kunt draaien zodat goed zichtbaar wordt wat je fotografeert.
Zelfontspanner van 2 seconden waardoor camerabeweging wordt geminimaliseerd en de vogel wellicht nog niet gevlogen is.

De opvolger van de A95 is de A620 (als ik het goed heb) Deze wordt toch vaak als mindere digiscope camera beschouwd wegen meer last van vignetering.

Ik heb zelf de A95 en ben er zeer tevreden over.

Groetjes Peter
Joop Gerretse

PostPosted: Sat 20 Jan 2007, 9:30    Post subject: Reply with quote

Uit een ander topic onderstaande quote:

Marcel van der Tol wrote:
Olympus sp350 of Fuji e900 als je een vaste adapters met schroefdraad gebruikt.

Fuji F30, SonyW100, nikon p3/p4 als je universele adapters kunt gebruiken, zoals de wegklapadapter (dcb) van swarovski.

Daarnaast zijn er met universele adapters nog heel veel andere camera's geschikt, maar die proppen m.i. teveel pixels op een vierkante mm.

"Teveel pixels op een vierkante millimeter" kan een ondergeschikt probleem zijn wanneer je alleen maar bewijsfoto's wilt maken. Dat maakt ineens veel meer camera's geschikt. Als vuistregel kun je aanhouden dat je een camera moet hebben met hooguit 3x optische zoom. Vanaf 4x optische zoom krijg je problemen om de vignettering kwijt te raken (al zijn daar weer uitzonderingen op, zoals de Fuji E900). De Canon A6.. serie (en daarmee mogelijk ook de A5.. serie) is met zijn 4x optische zoom minder geschikt.

Van de Olympus SP350 weet ik uit ervaring dat die nogal traag reageert, daar staat echter tegenover dat je die met een simpele knopdraai weer op de (door jou gewenste en vooraf ingestelde) standaardinstellingen is te zetten. Dit kan bij een bewijsfoto een voordeel zijn. Een ander nadeel van deze camera is dat je in burst-modus geen langere sluitertijden kunt gebruiken dan 1/30.

De Fuji E900 lijkt inmiddels uit de productie te zijn genomen (staat niet meer op www.fujifilm.com, geen opvolger), maar is nog wel in de handel verkrijgbaar voor rond de €280,00.

Groet, Joop
Back to top
View user's profile Send private message
Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Sat 20 Jan 2007, 17:45    Post subject: Reply with quote

Gisteren las ik dat Fuji in februari met de F70 zal gaan komen waar ook een schroefdraad voor conversielenzen (dus ook digiscoopadapters) op zit. Zoom is drie keer. Aantal pixels is mij onbekend. Canon en Sony hebben een hele serie nieuwe camera's gelanceerd, met nog kleinere sensoren dan ze nu al gebruiken. De spoeling wordt dus wel erg dun.

Marcel
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Joop Gerretse

PostPosted: Sat 20 Jan 2007, 19:33    Post subject: Reply with quote

Marcel van der Tol wrote:
Gisteren las ik dat Fuji in februari met de F70 zal gaan komen waar ook een schroefdraad voor conversielenzen (dus ook digiscoopadapters) op zit. Zoom is drie keer. Aantal pixels is mij onbekend. Canon en Sony hebben een hele serie nieuwe camera's gelanceerd, met nog kleinere sensoren dan ze nu al gebruiken.

In tegenstelling tot Canon en Sony lijkt Fuji nu juist grotere sensoren te gaan gebruiken. In de serie 'zonder schroefdraad' zijn een paar nieuwe camera's gelanceerd met sensoren van 1/1.7 en 1/1.6, en een aantal megapixels variërend tussen de 6 en 8. Dit belooft wat voor de F70, wellicht dat die straks een waardige opvolger kan zijn voor de E900.

Joop
Back to top
Gerrit Hiemstra

PostPosted: Sat 20 Jan 2007, 20:18    Post subject: Reply with quote

Hallo,
in dit kader van nieuwe camera's de volgende vraag: ik digiscoop een blauwe maandag en spit regelmatig in digiscoopix.nl . Elke keer lees ik weer wat nieuws, de wijsheid moet nog komen. Ik ben druk op zoek naar een nieuwe camera, een ATS80HD telescoop is niet zo'n gelukkige combinatie met een HP735photosmart, denk ik. Al zoekend ben ik terecht gekomen bij een Canon A630. Heeft iemand daar ervaring mee? Is dit een juiste camera voor deze telescoop? Bedankt voor de opmerkingen.

Met groet,

Gerrit Hiemstra
Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Sat 20 Jan 2007, 20:43    Post subject: Reply with quote

A630 is niet geschikt voor digiscopen. Advies: niet doen.

Marcel
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Gerrit Hiemstra

PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 11:22    Post subject: Reply with quote

Mag ik vragen waarom je negatief adviseert? Ik zei al , bij mij moet de wijsheid nog beginnen.

gr.

Gerrit Hiemstra
Joop Gerretse

PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 12:01    Post subject: Reply with quote

Gerrit Hiemstra wrote:
ATS80HD telescoop Canon A630. Heeft iemand daar ervaring mee? Is dit een juiste camera voor deze telescoop?

Ben het met Marcel eens: niet doen. Ikzelf heb het geprobeerd met deze camera en dezelfde telescoop. Mijn ervaring is dat je de vignettering niet of nauwelijks weg krijgt. Met een DCB adapter wil het een enkele keer nog wel eens lukken, maar het is een enorm gepriegel, en je blijft de camera verschuiven. Wanneer je vervolgens de resultaten op de PC bekijkt, dan blijken er in de hoeken toch nog donkere plekken te zitten.

Groet, Joop
Back to top
noebis

PostPosted: Sun 21 Jan 2007, 14:39    Post subject: F70 Reply with quote

Wie kan mij vertellen waar ik informatie kan vinden over de Fuji F70.
Ben naar een nieuwe camera aan het zoeken en aangezien de A630 niet geschikt is zal dat ook wel gelden voor de A640.
Dus nu mijn zinnen maar gezet op de F70 maar kan niets vinden.
Groeten,
Noebis.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscoop materiaal / Digiscoping material All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

© Zygomatic 2019 | Disclaimer | Sponsored by SwarovskiSwarovski