blank Digiscooppix.nl Digiscoop forum 
Balance Rail gebruiken of niet?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscoop materiaal / Digiscoping material
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Joop Gerretse

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 9:01    Post subject: Balance Rail gebruiken of niet? Reply with quote

Bij het digiscopen blijk ik zeer snel last te hebben van bewegingsonscherpte door trillingen. Mijn digiscoopcombinatie (Olympus SP350 + Swarovski DCB-A + Swarovski ATS80HD) is d.m.v. een Balance Rail vastgezet op het statief (een Swarovski Tripod 1). Nu heb ik de indruk dat het gebruik van de Balance Rail juist trillingen in de hand werkt, en dat ik misschien beter de telescoop rechtstreeks op het statief kan zetten.

Zijn er digiscopers die hier ervaring mee hebben?
Back to top
View user's profile Send private message
Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 10:44    Post subject: Reply with quote

Beste Joop,

Ik heb géén ervaring met een balance rail, en heb ook nog nooit de behoefte gehad er een te gebruiken.

Om jouw vraag te kunnen beantwoorden is het wel belangrijk om te weten welke maatregelen je verder neemt om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Hierover heb ik een topic geschreven.

http://www.digiscooppix.nl/viewtopic.php?p=111#111

Kan je dit nader toelichten?

groeten
Marcel
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Joop Gerretse

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 11:19    Post subject: Reply with quote

Beste Marcel,

Bedankt voor je reactie. De meeste maatregelen die jij in je topic hebt geschreven heb ik ook toegepast:

30x groothoekoculair op de telescoop;
Diafragmavoorkeuze van de camera, diafragmagetal zo klein mogelijk;
0,3 stop onderbelicht;
Draadontspanner;
Camera in diverse zoomstanden uitgeprobeerd;
Statief zo stevig mogelijk neergezet, middenzuil omlaag, verder de poten net zo lang uitgeschoven als nodig is om boven de rietkragen uit te komen.

Er is echter één factor waar ik geen invloed op heb, en dat is de wind. Wanneer je op een dijk langs de IJssel staat waait het bijna altijd. Vanuit de auto is geen optie, omdat je er niet met de auto kan komen. Verder valt het mij op dat de sluitertijden toch vrij lang blijven. Ik heb ook geprobeerd met de ISO-waarden te spelen, maar die houd ik toch het liefst op 50, maximaal 100.

Wanneer de telescoop via de balance rail op het statief zit, dan blijkt toch dat er wat beweging mogelijk is tussen de telescoop en de statiefkop. Dit ondanks dat alles toch echt muurvast zit.

Van iemand van de vogelwerkgroep heb ik nog de tip gekregen om een fietsbinnenband onder de middenzuil te bevestigen, en daar tijdens het fotograferen op te gaan staan om zo het statief tegen de grond te duwen. Dit moet ik nog uitproberen, dus of dit tot vermindering van bewegingsonscherpte leidt kan ik nog niet zeggen.

Groet, Joop
Back to top
snijder

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 12:26    Post subject: Reply with quote

Beste Joop,

Heb je het weleens geprobeerd zonder de balance-rail ?
Ik heb hem nog nooit gebruikt en vraag me ook af wat het voordeel moet zijn.

Wat betreft het digiscopen met wind(die je nou eenmaal niet kunt veranderen) is het toch zorgen voor snelle sluitertijden. Dus ga ik dan gewoon naar 200 ISO. Gewoonlijk fotografeer ik op 100 ISO.

Op birdpix staat een leuk stukje over tussenliggende ISO-waarden. http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=16632&highlight=iso+waarde#16632

Vreemd vind ik wel dat mijn vader ook problemen heeft met mooie foto's digiscopen. Hij heeft het zelfde statief, maar gebruikt geen balance-rail.
Misschien ook eens een ander statief testen ?

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

vriendelijke groeten,

Martijn
Sony DSC-W17
Canon EOS 350D + EF 50 mm. 1.8
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Joop Gerretse

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 15:20    Post subject: Reply with quote

Beste Martijn,

Het voordeel van de balance rail zou moeten zijn dat je het zwaartepunt van telescoop + adapter + camera precies boven de statiefkop kunt plaatsen. Een en ander zou dan beter in evenwicht moeten zijn.

Ik heb nog niet geprobeerd te digiscopen zonder de balance rail, maar ik heb hem er inmiddels wel afgehaald. Er is nu in elk geval aanmerkelijk minder beweging mogelijk tussen de telescoop en de statiefkop. Ik ga dit (waarschijnlijk komende vrijdagmorgen als het weer een beetje meezit) zeker uitproberen, evenals de tip die ik gehad heb van iemand van de vogelwerkgroep om een binnenband van een fiets als een soort scheerlijn onder de middenzuil te hangen. Geeft dit geen soelaas dan zal ik misschien toch eens een ander statief moeten proberen. Wel heel toevallig dat jouw vader hetzelfde statief heeft als ik, en ook problemen heeft om mooie foto's te digiscopen.

Welk statief gebruik jij?

Groet, Joop
Back to top
snijder

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 23:32    Post subject: Reply with quote

Beste Joop,

Zelf heb ik een statief van Manfrotto , de Manfrotto 055NAT3+128RCNAT kop.

Ik heb me laten vertellen dat dit statief het zelfde is als de swarowski die jij bezit. Alleen het statiefkop is anders (beter) volgens de verkoper en vandaar mijn keuze. Mijn vader zijn statiefkop loopt ook niet echt soepel maar werkt wat schokkerig.

Het lijkt mij persoonlijk wel heel sterk dat een statiefkop zoveel invloed zou hebben op het eindresultaat. Maar als niets anders helpt misschien wel het proberen waard.

groet,

Martijn
Sony DSC-W17
Back to top
twan

PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 0:36    Post subject: Reply with quote

een digiscoper heeft altijd last van de wind,
in het geval dat jij beschrijft, zou ik mijn statief zo laag mogelijk zetten, en mijzelf als windscherm gebruiken,
en zeker niet boven op de dijk gaan staan, maar tegen het talud.
ik zit dan meestal op zo'n klein driepoot stoeltje of een stukje plastic,
zelfs als je de wind op kop zou hebben zal het een heel groot verschil maken
ik zou zeker niet mijn iso waarde hoger zetten,
maar soms gaat het gewoon niet, maar dat hoort bij digiscopen

en die draadontspanner kan ook bewegingsonscherpte geven, maar dat is per situatie verschillend, als je steeds meerdere foto's achter elkaar maakt kan de eerste foto hier last van hebben,

groeten
twan
coolpix P5100
canon 400D met canon ef 50mm F1.8 ll, canon ef 35mm f2.0 en canon 28mm f 2.8
sinds jan, 2010 canon 50D
Back to top
Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 0:45    Post subject: Reply with quote

Ik denk ook dat de statiefkop hier belangrijk is. Ik heb mij ook wel eens verbaasd over de trillende telescopen bij de statiefkop van swarovski. Ik gebruik dezelfde statiefkop als Martijn.

Teruggaan naar iso 200 of 400 doe ik alleen als ik in de schemer een bewijsfoto moet maken.

Marcel
Joop Gerretse

PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 14:30    Post subject: Reply with quote

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken tot nu toe.

Vandaag maar eens op pad gegaan zonder de Balance Rail. Dit scheelt echt een hoop in het trillen, ik heb nu beduidend minder last van bewegingsonscherpte. Alleen heeft de telescoop nu wel meer de neiging achterover te zakken, dus goed vastdraaien is een absolute must. Nu moeten alleen het weer (het was eigenlijk te donker) en de vogels nog een beetje meewerken, maar dat zijn natuurlijk weer zaken die ik niet zelf in de hand heb. Soms moet ik ook wat meer geduld hebben Very Happy

@Martijn: De kop die op mijn statief zit lijkt verdacht veel op de 128RC van Manfrotto. Kan het zijn dat ik inderdaad een 128RC heb, of levert Swarovski een uiterlijk identiek exemplaar van mindere kwaliteit? Mijn statiefkop loopt zeker niet schokkerig. Heeft jouw vader al eens geprobeerd te digiscopen met jouw statief?

@twan: Tegen het talud staan is inderdaad een oplossing, maar helaas niet altijd mogelijk. Verder heb ik bijna altijd wel een walkstool en/of een vuilniszak bij me om op te zitten. Echter, de nadelen van zittend digiscopen vind ik dat je dan vaak meer last hebt van begroeiing tussen de telescoop en de vogel, en dat je minder wendbaar bent. Hoe verklaar je trouwens dat een draadontspanner juist bewegingsonscherpte kan geven?

Groet, Joop
Back to top
twan

PostPosted: Fri 15 Dec 2006, 19:19    Post subject: Reply with quote

de beugeltjes die ik gezien heb waarmee de draadontspanner aan je camera vast zit, waren niet echt degelijk uitgevoerd, deze veroorzaken beweging van de camera bij afdrukken,
altijd minder dan dat je met je vinger afdrukt, maar toch,
maar er zullen ook goede beugeltjes zijn, die geven dan minder of geen beweging,
coolpix P5100
Back to top
Joop Gerretse

PostPosted: Sat 16 Dec 2006, 6:51    Post subject: Reply with quote

Beste Twan,

Voor de draadontspanner heb ik zelf iets in elkaar geknutseld. Een behoorlijk stevige constructie, die ik vast kan schroeven op de flitsschoen van de camera. Ik heb niet het idee dat de camera beweegt wanneer ik afdruk.

Groet, Joop
Back to top
snijder

PostPosted: Sat 16 Dec 2006, 8:00    Post subject: Reply with quote

Dag Joop,

Het verschil van de koppen zou in de vulling zitten, waardoor de een gewoon makkelijker "loopt" dan de ander.

Nee mijn vader heeft nooit mijn statief geprobeerd. Dit omdat ik nooit aan het statief heb gedacht, deze link heb ik pas gelegd aan de hand van dit onderwerp. Ook wij zullen de proef op de som nemen.

groet

Martijn
Sony DSC-W17
Back to top
twan

PostPosted: Sat 16 Dec 2006, 16:27    Post subject: Reply with quote

joop,
die olympus die jij gebruikt lijkt me een mooie camera voor digiscoping,
ik kan alleen geen info vinden over de snelheid,
zoals opstarttijd, afdrukvertraging, hoeveel foto's je achter elkaar kunt maken in continius stand,
ik ben een vervanger aan het zoeken voor mijn coolpix 4500, vandaar.
en is er een kant en klare vaste adapter voor te krijgen voor op een leica televid, en voor de afstandbediening,
groeten
twan
coolpix P5100
Back to top
Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Sat 16 Dec 2006, 17:29    Post subject: Reply with quote

Beste Twan,

http://www.megapixel.net/reviews/oly-sp350/sp350-gen.php
http://www.dcresource.com/reviews/olympus/sp350-review/index.shtml

Marcel
twan

PostPosted: Sat 16 Dec 2006, 22:40    Post subject: Reply with quote

beste Marcel

bedankt,

ik wacht nog maar even op beter,
is de markt van digiscopers wereldwijd nog niet groot genoeg om er speciaal een camera voor te ontwikkelen door een van de producenten?
wat denk jij?

groeten
twan
coolpix P5100
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscoop materiaal / Digiscoping material All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

© Zygomatic 2019 | Disclaimer | Sponsored by SwarovskiSwarovski