blank Digiscooppix.nl Digiscoop forum 
Ik wil gaan digiscopen en wat nu?
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscoop materiaal / Digiscoping material
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Roger

PostPosted: Wed 28 Oct 2009, 17:32    Post subject: Ik wil gaan digiscopen en wat nu? Reply with quote

Hoi mensen,

Ik ben Roger 52 jaar oud en een fervent natuur- en fotografieliefhebber.
Fotografie is sinds mijn 17de (destijds begonnen met een Yashica 124G van mijn vader) een hobby waar ik nooit los van zal komen.
Momenteel "werk" ik met een Nikon D700 digitale spiegelreflex met wat beter ,lees loodzwaar en lomp, glaswerk.
Naast mijn fotouitrusting heb ik altijd een EL 8.5X42 WB kijker bij me, die ik gebruik om mijn "doelwit" op te sporen.
De laatste jaren merk ik echter steeds vaker dat ik minder plezier aan de natuurfotografie begin te krijgen omdat het gesleep met die spullen me zwaar begint te vallen en dat ik vaker met alleen de kijker erop uit trek.
Nu kwam ik enige tijd geleden in gesprek met iemand die een spottingscope bij zich had en ik was zeer aangenaam verrast over het gewicht en het contrastrijke beeld.
Ik heb dan ook na lang wikken en wegen besloten om weliswaar met een kleine DSLR (een Nikon D5000 lijkt me dan een zeer goede optie) te gaan digiscopen.
Nu wil ik daar exclusief de camera maximaal zo'n 3000-3500 euro aan uitgeven, dus dan wel inclusief camera-adapter, oculair en scoop (plus wat ik eventueel vergeet?)
Wie wilt mij raden? graag als het kan met motivatie waarom juist die keuze de beste binnen het budget is?

Bij voorbaat dank.
Back to top
View user's profile Send private message
Ruben

PostPosted: Wed 28 Oct 2009, 18:16    Post subject: Reply with quote

Hallo Roger,

Als ik het goed begrijp heb je een budget van rond de 3000 euro voor de uitrusitng zonder camera. Voor deze prijscategorie kan je gerust naar de betere merken gaan. Swarovski, Leica, Kowa... Alles hangt een beetje af van waar je graag mee werkt en indien mogelijk eens de verschillende kijkers testen op lichtinval, kleurechtheid, uitbreidingsmogelijkheden... Het belangrijkste is dat je er graag en makkelijk mee werkt. Een goed toestel die niet makkelijk bedient zal gauw links blijven liggen. Ook neem je best je camera mee om meteen de adapter te kunnen proberen zodat je meteen ziet of de vervelende vignettering volledig weggewerkt kan worden.

Doe op voorhand veel opzoekwerk, er staan veel interessante revieuws van verschillende merken op het internet. Ga niet overhaast te werk zodatß je investering niet alleen mooie foto's omlevert maar misschien zelfs in de eerste plaats het nodige plezier, in plaats van frustratie omdat je dit of dat in je haast over het hoofd hebt gezien.
Minox telescoop EDW 65 met Minox DCM - sinds juli met Ricoh GX 200. Olivon zwenkbare adapter en Velbon sherpa 450 statief. Ricoh HA2 adapterring. Sinds oktober 2009: Swarovski ATS 80HD met Panasonic Lumix G1 Sinds november 2010 Panasonic Lumix DMC G2.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LeoJJ
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 28 Oct 2009, 19:41    Post subject: Is dit niet de oplossing / Zie ook het forumonderwerp Reply with quote

( 1 jaar jonge) Kowa Prominar 884 (rechte inkijk) met 2 groothoek oculairen ( 25 en 30 x) alsmede de Panasonic G1, plus verbindingsspullen uiteraard. Alles in prima staat.
Om de mogelijkheden er van te beoordelen kun je hier onder mijn naam wel voorbeelden zien.
O ja..heb je interesse? Stuur me even een PB-tje of mail naar krijndijkema@hetnet.nl

Last edited by LeoJJ on Wed 28 Oct 2009, 22:39; edited 1 time in total
Back to top
Carel v/d Sanden

PostPosted: Wed 28 Oct 2009, 21:52    Post subject: Reply with quote

lees ik verkeerd of verkoop je alles Leo ?

http://www.natuurlijk-erp.nl
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
LeoJJ
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 28 Oct 2009, 22:42    Post subject: Reply with quote

Nee Carel, ikzelf verkoop niets, wilde alleen maar verwijzen naar de spullen van Krijn. Ik verwees ook naar dat forumonderwerp.
Back to top
Carel v/d Sanden

PostPosted: Wed 28 Oct 2009, 22:44    Post subject: Reply with quote

Ik dacht al : zou Leo het na 2 weken moderator al het bijltje er bij neer gooien ? Very Happy

http://www.natuurlijk-erp.nl
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Roger

PostPosted: Thu 29 Oct 2009, 9:06    Post subject: Reply with quote

@ Ruben

Wijze woorden Ruben, Wink
Mijn budget is een zelf-opgelegd budget, dus ik ben er niet echt aan gebonden.
Wat ik wil is "compromisloze" kwaliteit die dan weliswaar wellicht niet geheel zal kunnen wedijveren met mijn camera/telelens combo (dat begrijp ik inmiddels wel) maar wťl mijn verwende en kritische oog bevredigen kan.
Als dat dan meer moet kosten dan zij het zo.

Het lezen en opzoeken daar ben ik druk mee bezig, maar reviews zijn vaak maar reviews al dan niet gekleurd door commerciŽle belangen.....
Persoonlijk put ik liever uit de wetenschap van ervaringsdeskundigen in het veld, zeer zeker als ik hun uitspraken kan relateren aan hun produkties.

@ LeoJJ
Een mooie set, die Kowa komt zeer goed uit de testen, maar zoals ik hierboven al zei, dat zijn maar testen en het is toch wel opvallend dat de meesten hier en elders voor de Oostenrijkertjes kiezen, lijkt mij dat daar toch een gegronde reden voor is.
(daarbij heb ik al een kijker van hen die mij prima bevalt)
Een rechte inkijk is in mijn perceptie een minder comfortabele keuze en ,met alle respect voor de compactcamera, mijn absolute voorkeur gaat toch op grond van beeldkwaliteit naar een spiegelreflex uit.
Back to top
obelix

PostPosted: Thu 29 Oct 2009, 14:00    Post subject: Reply with quote

Hallo Roger,

Ik ben het eens met je voorkeur voor een angled scope ipv rechte inkijk. In vogelhutten is dit echter nog wel eens een nadeel als je camera geen "wentelbaar" LCD heeft, in verband met de hoogte van de kijkgaten. En de meeste DSLR's hebben geen wentelbaar LCD.

Paul
Ruben

PostPosted: Thu 29 Oct 2009, 14:41    Post subject: Reply with quote

@ Roger,

Ikzelf werk sinds kort met een Swarovski ATS 80HD met een 30x vast oculair en een Panasonic Lumix G1. Het grote voordeel van de panasonic is dat die vrij compact is (vanwege het wegvallen van het spiegelsysteem). Wat voor mij ook belangrijk is is de grote zoeker waarmee ik veel makkelijker scherpstel. Het lcd scherm gebruik ik enkel om de foto's te bekijken om eventuele correcties aan de instellingen te doen. Ik moet zelf nog veel ervaring opdoen maar met goed materiaal heb je al een grote voorsprong. Ik heb reeds de helft minder werk in de nabewerking door de scherpte en kleurechtheid die reeds wordt behaald.

De G1 heeft wel een kantelbaar lcd scherm die inderdaad in kijkhutten goed van pas komt.
Minox telescoop EDW 65 met Minox DCM - sinds juli met Ricoh GX 200. Olivon zwenkbare adapter en Velbon sherpa 450 statief. Ricoh HA2 adapterring. Sinds oktober 2009: Swarovski ATS 80HD met Panasonic Lumix G1 Sinds november 2010 Panasonic Lumix DMC G2.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Roger

PostPosted: Thu 29 Oct 2009, 14:47    Post subject: Reply with quote

Hoi Paul,

De Nikon D5000 met 35mm F1.8 die ik hiervoor wil aanschaffen is o.a. uitgerust met een kantelbaar/draaibaar LCD'tje en prima signaal/ruis verhouding waarbij een lichtgevoeligheid van ISO800 gewoon nog prima is, daarboven zal er wat gepoetst moeten worden met bv NoiseNinja.

Vogelhutten hebben we hier in het Zuiden niet echt, ik heb dan ook 2 stationaire plekkies "voor mezelf" (kwestie van de boer regelmatig een pilsje offreren Laughing ), een camouflagedome en een Ghillie.
(Die laatste heb ik overigens niet meer gedragen sinds ik 2 dames onbedoeld zo de stuipen op het lijf gejaagd heb dat ze schreeuwend wegholden, volgens mij dachten ze dat ik een of ander bosmonster was Embarassed)
Back to top
Roger

PostPosted: Thu 29 Oct 2009, 15:20    Post subject: Reply with quote

Ruben wrote:
@ Roger,

Ikzelf werk sinds kort met een Swarovski ATS 80HD met een 30x vast oculair en een Panasonic Lumix G1. Het grote voordeel van de panasonic is dat die vrij compact is (vanwege het wegvallen van het spiegelsysteem). Wat voor mij ook belangrijk is is de grote zoeker waarmee ik veel makkelijker scherpstel. Het lcd scherm gebruik ik enkel om de foto's te bekijken om eventuele correcties aan de instellingen te doen. Ik moet zelf nog veel ervaring opdoen maar met goed materiaal heb je al een grote voorsprong. Ik heb reeds de helft minder werk in de nabewerking door de scherpte en kleurechtheid die reeds wordt behaald.

De G1 heeft wel een kantelbaar lcd scherm die inderdaad in kijkhutten goed van pas komt.

Ruben,

Momenteel neig ik ook zeer sterk naar de keuze voor een Swarovski (ATS80HD) scope.
De keuze met betrekking tot aan te schaffen oculair en adapter voor de spiegelreflex is me echter nog niet geheel duidelijk.
Welke lens gebruik jij op die G1? met welke adapter? welke totale focale lengte behaal je met dat 30x oculair?
Wat is dan de exacte setup die je gebruikt om te digiscopen?
(scoop - wel/geen oculair - adapter - camera- met/zonder lens ik roep maar wat)

Veel vragen, ik hoop dat je geduld met me hebt. Embarassed

much obliged!
Back to top
obelix

PostPosted: Thu 29 Oct 2009, 15:58    Post subject: Reply with quote

Roger,

Op 14 november is er een digiscoopdag (zie elders op dit forum). Misschien voor jou een uitgelezen mogelijkheid om de verschillende camera's / telescopen, etc. aan het werk te zien ?

Paul
RBteR

PostPosted: Thu 29 Oct 2009, 15:59    Post subject: Reply with quote

IS er ook een instapmodel scoop? De prijzen voor de topscoops zijn mij te duur om met de hobby te beginnen.

Maar wat is een goede set om mee te beginnen. Ik ben in het bezit van een Canon 350D en een Canon Ixus 60. Verder heb ik een Redget RTT 423 statief
Back to top
Roger

PostPosted: Thu 29 Oct 2009, 17:00    Post subject: Reply with quote

Paul, ik had dat al gelezen, maar helaas ik heb dat weekend wachtdienst en kan dus niet te ver van huis af Sad
Back to top
Roger

PostPosted: Thu 29 Oct 2009, 17:04    Post subject: Reply with quote

@RBteR

Lijkt me beter als je even zelf een nieuw onderwerp aanmaakt met jouw vraag.
Anders lopen er dadelijk 2 draadjes door elkaar en dat wordt per definitie een kluwen Wink
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscoop materiaal / Digiscoping material All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 1 of 6

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

© Zygomatic 2019 | Disclaimer | Sponsored by SwarovskiSwarovski