blank Digiscooppix.nl Digiscoop forum 
De absolute droomspullen...
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscoop materiaal / Digiscoping material
View previous topic :: View next topic  
Author Message
egon

PostPosted: Sun 22 Oct 2006, 23:51    Post subject: De absolute droomspullen... Reply with quote

Hierbij een dubbelvraag die niet heel lang geleden ook al op BP gesteld werd (daar kwam niet veel uit eigenlijk, maar misschien ligt dat hier anders).

1a) waar werk je mee? Statief, digicammerk/type, scoopmerk/type, etc.
1b) Hoe ben je tot de keuze en samenstelling van deze set gekomen?

2) Wat zou je droomvervulling van digiscoop spullen zijn? Het beste van het beste en vooral: waarom?
Back to top
View user's profile Send private message
snijder

PostPosted: Tue 24 Oct 2006, 12:17    Post subject: Reply with quote

Leuke maar nogal uitgebreide vraag. Het is wel leuk te weten waar andere mensen mee wereken en wat met ziet als de absolute topspullen.
Hier een poging van mij om deze vragen te beantwoorden.

1a) Ik werk met een Manfrotto statief 055NAT3+128RCNAT videokop, Swarovski ATS80HD met 20-60 X oculair, De camera's waar ik mee werk zijn de Nikon Coolpix 4500 en Canon 350D met 50mm 1.8 lens, deze plaats ik doormiddel van de Swarovski DCA-adapter op de telescoop.

1b)Hoe ben ik tot mijn keuze gekomen? Na een paar jaar vogelen met alleen een oude verrekijker had ik het geld voor een telescoop bijelkaar gespaard, bij de winkel heb ik door de verschillende telescopen gekeken en vond ik vooral de scherpstelring van Swarovski prettiger als de kleine scherpstelwieltjes van de meeste andere merken. Voor het vogelen is de 20-60 X oculair een normale keuze. Het statief werd mij hierbij geadviseerd . Hiernaast had de verkoper nog een 2e hands Nikon Coolpix 995 liggen. Toen de Coolpix 995 kapot ging heb ik direct de Nikon Coolpix 4500 aangeschaft. Achteraf had ik me beter moeten laten adviseren en een modernere camera moeten aanschaffen voor nog minder geld. Maarja dat is achteraf.

2) Mijn droomspullen.
Telescoop : Swarovski ATS80HD omdat deze telescoop mij zeer goed bevalt en deze telescoop ook echt bij de top behoort.
Oculair : Swarovski 30 X Wide omdat je bij dit oculair een groter gezichtsveld hebt, dus meer licht binnen komt en je met snellere sluitertijden kunt werken.
Adapter : Swarovski DCA-adapter omdat ik gewent ben om hiermee te werken en dit goed bevalt.
Camera : Een 10 MP. camera met vibratie reductie of image stability en de mogelijkheid om in RAW te fotograferen en uit te breiden met een draadloze afstandbediening. Deze camera bestaat nog niet. Als ik nu mijn keuze moet maken wordt het de Fuji finepix E900.

Ik ben benieuwd wat andere mensen hier van vinden.

Egon : wat zijn jouw droomspullen?

groet,

Martijn
Sony DSC-W17
Canon EOS 350D + EF 50 mm. 1.8
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 0:07    Post subject: Reply with quote

1a) Ik werk met een Leica Televid met meestal 20 W oculair, Manfrotto 055AB met 128 RC kop, Sony W15 met zelfgemaakte draadontspanner, 37mm telefoto-adapter voor de sony en een 37 mm digiscoopadapter voor de Leica.

1b) De Leica met statief had ik al. De sony met draadontspanner werd geadviseerd door een beroemd digiscoper uit Frankrijk

2) Droomspullen
Swarovksi ATS80HD, met 30 W oculair, zelfde statief, en een compactcamera met:

-- een 1/1.8" sensor met niet meer dan 6 megapixels of meer megapixels maar dan met naar verhouding een grotere sensor
-- een sensor van sony (zitten ook in de canons) eventueel fuji of de sensorfabrikant van nikon. Kodak, olympus, panasonic (leica) vind ik kwalitatief minder goed.
-- de snelheid van de W15
-- raw mogelijkheid
-- aperture priority
-- de kleurenweergave van Kodak
-- met een Zeiss, Leica, Nikon of Canon 3-4 keer zoomlens
-- de mogelijkheid tot het aanbrengen van een conversielens
-- Een groot display met zoveel mogelijk pixels.
-- geen vignettering in het hele zoombereik

Kortom deze camera moet nog gemaakt worden.

Ik vind de mogelijkheid om te digiscopen met een spiegelreflex ook een serieus alternatief.

Marcel
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
egon

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 1:13    Post subject: Reply with quote

Marcel van der Tol wrote:
1a) Ik werk met een Leica Televid met meestal 20 W oculair
[KNIP]

2) Droomspullen
Swarovksi ATS80HD, met 30 W oculair

Wat heeft die Swarovksi voor op zelfs Leica?

Ik vind de mogelijkheid om te digiscopen met een spiegelreflex ook een serieus alternatief.

Marcel

Ja, ik zie zo gauw niet, gegeven dat je een slr op een microscoop kunt zetten, wat er tegen of verboden aan is zo'n ding achter een telescoop te monteren... opportune vraag lijkt me dan waar het omslagpunt ligt dat te doen i.p.v. een 600mm tele of desnoods een 1000mm spiegellens. Ze hebben alle zo hun eigen kenmerken en kwaliteiten lijkt me.

Waar ik ook benieuwd naar ben is wat de scoopcombi's technisch nu precies doen (beeldveld, relatieve vergroting, lichtsterkte, etc.), maar kan dat denk ik misschien beter in mijn volgende vraag op dit forum zetten Wink
Misschien dat daar mooie tabellen van op te stellen zijn zodat je in 1 oogopslag weet waar je aan toe bent.
Back to top
egon

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 1:19    Post subject: Reply with quote

snijder wrote:
Egon : wat zijn jouw droomspullen?

Ik zou het niet weten!... daarom ook mijn vraag. Ik hoop dat hier een flinke lijst interessante info voor newbies op komt waar misschien grootste gemene delers uit te destilleren vallen; ik zie nu al 2x Swarovksi ATS80HD met 30 W oculair genoemd bijv.

Nogal belangrijke EDIT nmm:
1 ding weet ik wel, maar dat geldt evenzeer mijn dslr fotografie - adequate beeldbewerkings software en -techniek is minstens zo van belang! PaintShopPro is daarin zeer betaalbaar nmm en (zelfs mijn ondertussen antieke versie 6) presteert prima (werkt al in layers, curves, levels, etc.) getuige de commentaren op NP/BP. Neat Image is een gewaardeerde addon bij hoge ISO.

Last edited by egon on Wed 25 Oct 2006, 15:19; edited 1 time in total
Back to top
snijder

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 7:28    Post subject: Reply with quote

Hallo egon, als je testrapporten wilt bekijken moet je eens een kijkje nemen op de volgende site.
http://www.tvwg.nl

Hier staat ook meer info over lichtopbrengst en dergelijke.

groet,

Martijn
Sony DSC-W17
Canon EOS 350D + EF 50 mm. 1.8
Back to top
awv

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 9:02    Post subject: Reply with quote

Hi mensen,
ik heb pas 3 dagen mijn adapter binnen voor m'n scoop, de 1e foto was meteen scherp.

De spullen:
- Zeiss Diascope 85, met 40x oculair.
- Manfrotto statief ( zo'n groene NAT versie)
- Samsung Digimax I6 digitale camera
- een speciaal voor bovenstaande camera gefabriceerde adapter van Opticron (engelse toko, die ik toevallig op het web tegen kwam).

Geen idee of het "done" is om websites te noemen. Ben alleen wel enthousiast. De adapter kostte me kompleet met draadontspanner,verzend etc zo'n 180 euro. Weegt minder dan 200 gram, super bedacht.

De scoop is natuurlijk super lichtsterk.
De camera is erg plat en klein, met interne zoomlens.
Heeft geen zoeker, maar wel een groot scherm achterop.

Ik hoop dat ik binnenkort wat pics kan neerzetten op deze site.

Groet, Anne Wim
Back to top
Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 13:04    Post subject: Reply with quote

Voor technische gegevens over digiscopen zie ook deze link

http://www.digibird.com/primerdir/primer0.htm
Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 13:11    Post subject: Reply with quote

Wat heeft de swarovski voor op de Leica?

In de eerste plaats heb ik een Televid en geen Apovid, maar het verschil in televid 20w oculair en swarovski 20 keer zoomoculair, wordt duidelijk als je twee scherpe foto's van hetzelfde beest onder vergelijkbare omstandigheden met elkaar vergelijkt. Dan zie je dat je bij de swarovski meer detail te zien krijgt dan bij de Leica. Zou je het swarovski beeld niet kennen dan zou je de foto van de Leica ook mooi vinden, maar er blijkt dus mooier dan mooi te zijn.

Verder bewerk ik regelmatig foto's gemaakt met een swarovski Ats 80 hd en 30 keer wide oculair en ik merk dat ik daarbij heel vaak nauwelijks hoef te verscherpen, terwijl dat met mijn Leica een uitzondering is.

Marcel
egon

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 14:39    Post subject: Reply with quote

snijder wrote:
Hallo egon, als je testrapporten wilt bekijken moet je eens een kijkje nemen op de volgende site.
http://www.tvwg.nl

Hier staat ook meer info over lichtopbrengst en dergelijke.

groet,

Martijn

Dat heb ik uiteraard meteen gedaan, met daarbij http://www.tvwg.nl/digiscoping/info.htm en daarbij vallen me wat zaken op:

- Zonder ook maar iets in twijfel te willen trekken zie ik hier weinig wat echt op FOTOGRAFIE van toepassing is. Voor een vogelaar die uren wil KIJKEN gelden echt totaal andere gebruikswensen dan voor een digifotograaf die een zo goed mogelijke beeldopname via een beeldsensor wil. Deels zal dat technisch wellicht overlappen (chromatische aberatie e.d.) maar hoe en wat blijft mij volkomen in het duister.
Op verschillende plaatsen wordt bijv. aangegeven "Bij LEICA 800 mm/f 10.4 , bij KOWA 850 mm/f 10.4 terwijl bij SWAROWSKI zelfs twee adapters verkrijgbaar zijn van resp. 800 mm/f 10 en 1100 mm/f 14"... fijn, maar dat zegt me nog weinig aangenomen dat ik juist interpreteer dat dit alles slaat op verwijdering van oculair t.b.v. adapter-plus-slr. Dat is wezenlijk anders dan "digiscoping" waarbij het oculair blijft zitten!

@ Marcel: ik nam in jouw voorgaande comment even aan dat je bedoeling was een dslr te gebruiken met behoud van scoopoculair. Dan zijn er denk ik 2 optische mogelijkheden:
- dslr body gebruiken zonder lens, dus direct met adapterbuis op de scoop.
- dslr gebruiken met optische adapter die aansluit bij de pupil van de scoop. Ik heb er nog niet van gehoord dat dit soort dingen in de handel zijn.

Wat betreft de benadering van het "omslagpunt" of drempelwaarde waar digiscoping nmm het heft in handen neemt t.o.v. (d)slr-telelens-fotografie ben ik denk ik wel iets verder: vanaf een effectieve brandpuntsafstand >1000mm (of, met alle huidige formaatsverschillen in beeldsensors nauwkeuriger vergelijkbaar geformuleerd: effectieve beeldhoek <2 30').

Een vergelijkende test voor digiscopie kan denk ik echter alleen goed worden gedaan met een testopstelling (testkaarten, lichtvariantie, etc) waarin digiscoopsets vergeleken worden. Dat vraagt een nogal uitgebreide beschikbaarstelling van testsupplies; een dergelijke test heb ik voor dit doelgroepgebied nog nergens kunnen vinden....
Back to top
egon

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 14:45    Post subject: Reply with quote

Wat heeft de swarovski voor op de Leica?

In de eerste plaats heb ik een Televid en geen Apovid, maar het verschil in televid 20w oculair en swarovski 20 keer zoomoculair, wordt duidelijk als je twee scherpe foto's van hetzelfde beest onder vergelijkbare omstandigheden met elkaar vergelijkt. Dan zie je dat je bij de swarovski meer detail te zien krijgt dan bij de Leica. Zou je het swarovski beeld niet kennen dan zou je de foto van de Leica ook mooi vinden, maar er blijkt dus mooier dan mooi te zijn.

Verder bewerk ik regelmatig foto's gemaakt met een swarovski Ats 80 hd en 30 keer wide oculair en ik merk dat ik daarbij heel vaak nauwelijks hoef te verscherpen, terwijl dat met mijn Leica een uitzondering is.

Marcel

Bedankt voor deze praktijk-verduidelijking - naar dit soort info ben ik idd aan het vissen! Very Happy

Kom op mensen, Marcel is toch niet de enige die durft?
Verwijzingen naar foto's (maar dan liefst ergens in higres origineel) die een bepaalde visie of bewering ondersteunen hebben we denk ik ook veel aan.
Back to top
Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 16:13    Post subject: Reply with quote

Quote:
@ Marcel: ik nam in jouw voorgaande comment even aan dat je bedoeling was een dslr te gebruiken met behoud van scoopoculair. Dan zijn er denk ik 2 optische mogelijkheden:
- dslr gebruiken met optische adapter die aansluit bij de pupil van de scoop. Ik heb er nog niet van gehoord dat dit soort dingen in de handel zijn.

Allebei fout. Met in ieder geval de canon 20d, 30d, 350d, maar ik denk ook andere dslr's kan je met een 50 mm f/1.8 lens digiscopen gebruik makend van de filterdraad van de lens, gekoppeld aan een adaptertube. Martijn Snijder werkt daar ook wel mee en m.i. heel succesvol.

Marcel
Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 16:29    Post subject: Reply with quote

Quote:
Een vergelijkende test voor digiscopie kan denk ik echter alleen goed worden gedaan met een testopstelling (testkaarten, lichtvariantie, etc) waarin digiscoopsets vergeleken worden. Dat vraagt een nogal uitgebreide beschikbaarstelling van testsupplies; een dergelijke test heb ik voor dit doelgroepgebied nog nergens kunnen vinden....

Tot nu toe heb ik nog geen leverancier kunnen vinden die de materialen beschikbaar wenst te stellen. Het is dan ook nogal wat.

Een digiscoopsetup met een swarovski ats 80hd met 30 oculiar komt al gauw uit op een paar duizend euro (zonder statief en andere accesoires).

Ik heb wel tijdens digiscoopcursussen steeds van de gelegenheid gebruik gemaakt om verschillende camera's op verschillende telescopen te proberen.

Marcel
egon

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 20:40    Post subject: Reply with quote

Quote:

Tot nu toe heb ik nog geen leverancier kunnen vinden die de materialen beschikbaar wenst te stellen. Het is dan ook nogal wat.

Een digiscoopsetup met een swarovski ats 80hd met 30 oculiar komt al gauw uit op een paar duizend euro (zonder statief en andere accesoires).

Ik heb wel tijdens digiscoopcursussen steeds van de gelegenheid gebruik gemaakt om verschillende camera's op verschillende telescopen te proberen.

Marcel

Bij deze stel ik mijn Gitzo driepoot + tafelkop hiervoor beschikbaar... til je je al 1 breuk aan. Om het helemaal goed te doen hang je daar nog 15 kilo lood aan. Da's dan een beginnetje Wink
Back to top
egon

PostPosted: Wed 25 Oct 2006, 20:45    Post subject: Reply with quote

Quote:

Allebei fout. Met in ieder geval de canon 20d, 30d, 350d, maar ik denk ook andere dslr's kan je met een 50 mm f/1.8 lens digiscopen gebruik makend van de filterdraad van de lens, gekoppeld aan een adaptertube. Martijn Snijder werkt daar ook wel mee en m.i. heel succesvol.

Marcel

Waar ik stiekem aan dacht is gewoon mijn Nikon D50 gebruiken, met daarop mijn oude (dus manual maar geeft niet want belichting controleer ik toch van tevoren op de staafdiagrammen) 50/1.4 erop... dat heb ik met mijn eveneens vrij antieke Ganymedes scoopje op 20x uitgeprobeerd maar lijkt nergens op. Alleen, dat is geen Swarovski 80 superdinges Wink

Is er wel een adaptertube voor Swarovski naar 52mm filter draad?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscoop materiaal / Digiscoping material All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

© Zygomatic 2019 | Disclaimer | Sponsored by SwarovskiSwarovski