blank Digiscooppix.nl Digiscoop forum 
Torenvalken met kleurringen

Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscooppix Algemeen / Digiscooppix General
View previous topic :: View next topic  
Author Message
JanL

PostPosted: Sun 23 Nov 2008, 15:59    Post subject: Torenvalken met kleurringen Reply with quote

De meeste vogelfotografen hebben een hekel aan geringde vogels. Zelf heb ik er minder moeite mee. Ik ring dan ook zelf vogels. Ik ring specifiek Torenvalken en leg dan ook nog een extra gekleurde ring aan met een lettercode.

In vier regio’s in Nederland is in het voorjaar een Torenvalken-kleurringenproject begonnen. Naast de standaard aluminiumring van het Vogeltrekstation krijgen volwassen Torenvalken 2 extra kleurringen. Een ring boven de aluminiumring met een code van 2 letters en aan de andere poot een kleurring met een code van 3 letters. Jonge Torenvalken krijgen een aluminiumring en een kleurring met een code van 3 letters. Er worden 4 kleuren gebruikt. Bij volwassen vogels is de aflezing van één van de ringen al voldoende om de valk te kunnen identificeren.

Het project heeft als doel, de overleving en de leeftijdsopbouw van Torenvalken in een bepaald gebied te onderzoeken. Elk jaar worden zoveel mogelijk volwassen Torenvalken gevangen en ge(kleur)ringd. Ook de jonge Torenvalken in het gebied krijgen een ring en kleurring. Door het gebruik van kleuringen hopen we minder volwassen vogels te hoeven vangen, door het aflezen van de kleurringen.

Mocht je een gekleurringde Torenvalk in de zoeker krijgen zouden mijn collega ringers die ook in het project mee draaien en ik, het fijn vinden als er een foto wordt gemaakt. De kwaliteit is minder belangrijk. Als de kleurcode af te lezen is zijn wij al tevreden.
Je kunt de gegevens van de kleurring naar de coördinator van het kleurringproject Jan van Dijk sturen: jwhvdijk@wxs.nl. Gegevens die we graag willen hebben: kleur van de ring, een lettercode, de datum, de plaats en de coördinaat (als het mogelijk is) van de plek waar je de foto hebt gemaakt. Mocht je verder nog bijzonderheden over de Torenvalk te melden hebben horen we het ook graag. Heb je de code wel afgelezen, maar geen foto hebben gemaakt, willen we de kleurring gegevens natuurlijk ook graag weten. Vanzelfsprekend wordt een en ander teruggekoppeld.

Al vast bedankt en met vriendelijk groet, Jan Leferink.
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscooppix Algemeen / Digiscooppix General All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

© Zygomatic 2021 | Disclaimer | Sponsored by SwarovskiSwarovski