blank Digiscooppix.nl Digiscoop forum 
Eenvoudige fotobewerking in photoshop (elements)

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscopen / Digiscoping
View previous topic :: View next topic  
Author Message
René Adelerhof

PostPosted: Tue 17 Oct 2006, 9:56    Post subject: Eenvoudige fotobewerking in photoshop (elements) Reply with quote

Digiscoop-foto's hebben meestal nabewerking nodig als ze uit de camera komen. Vooral wanneer ze onder moeilijkere omstandigheden zijn geschoten. Via dit bericht wil ik kort beschrijven hoe je met een paar simpele stappen je foto kan verbeteren. Het is niet de bedoeling om op deze post te reageren, zodoende blijft het overzichtig. Wanneer je aanvullingen hebt, of iets wilt bediscussiëren maak dan a.u.b. een nieuwe post aan.

Ik zal het proces beschrijven op de wijze die ik zelf altijd volg. Mijn foto's bewerk ik altijd in Photoshop (CS 2), dus de functies die ik beschrijf komen uit Photoshop, maar veel andere bewerkingsprogramma's hebben dezelfde funties, zei het onder een andere naam.

Voor degenen die geen bewerkingsprogramma op de PC hebben staan is er op het web ook een eenvoudig online programma te vinden met dezelfde functies:
http://www.fototool.nl/index.php

1) Herstellen van de Witbalans
Over bijna alle digiscoopfoto's zit een bruin-gele 'zweem', deze wordt voornamelijk veroorzaakt door de spottingscoop. Mijn Kowa heeft dat bijv. sterker dan een Leica of Swarovski. Aan de hand van Adjustments>Levels (Niveaus) is de witbalans te herstellen. De kleurniveaus zijn opgedeeld in 3 kanalen: Rood, Groen en Blauw. Wanneer je per kleurkanaal het linker- en rechterschuifje naar de grens van de benutte kleurniveau schuift, veranderd de kleurzweem (zie fig 1a). Het resultaat na behandeling van de drie kleurkanalen is een ‘frisser ogende’ plaat (zie fig 1b). Bijkomend voordeel is dat het contrast ook direct verbeterd is

figuur 1A

figuur 1B

Vaak worden al goede resultaten bereikt door alleen het rgb-kanaal bij te stellen. Voor de foto's die wat geel overkomen is meestal een aanpassing van het blauwkanaal voldoende.

2) Uitsnijden of Croppen van een foto
Om de compositie van een digiscoopfoto in het veld al direct goed vast te leggen, is veel ervaring en tijd nodig. De compositie kan ook naderhand recht gezet worden op de computer, dit doe ik altijd met de cropfuntie/ bijsnijden. In de eigenschappenbalk van de cropfunctie kan je de gewenste verhouding aan geven 4:3, 3:2, enz. maar ook de excacte grootte (bijv 800 bij 600 pixel). Ik kies altijd voor de verhouding, naderhand verklein ik de foto voor het web, de verhouding geef ik dan weer als 4 cm bij 3 cm (alleen door cm achter het getal te voegen veranderd het aantal pixels niet tijdens het uitsnijden)

3)wegwerken van Kleurvertekening/ Chromatische Abberatie (CA)
Bij contrasterende delen van een vogel ontaat er bij digiscoping ook vaak CA, dat zijn de paars/blauwe randen. Deze zij vrij eenvoudig weg te werken met de functie Image>adjustments> hue/saturation. Door het schuifje van de saturatie en helderheid, bij blauw en magenta, naar de negatieve kant te schuiven (beide tot ca. -80) verdwijnt de CA.

Deze functie haalt ook de kleur uit delen die niet behandeld hoeven te worden. In zo'n geval is de lassoselectie funtie, of het selectiepenseel, handig om alleen de aangetaste delen te selecteren.

Meestal is de aanpassing van de helderheid voldoende. Kleurvertekeningen in de witte partijen (rood, groen, geel), kan je ook doen verdwijnen, door juist de helderheid voor het desbetreffende kanaal sterk omhoog te schroeven. Dan moet je wel alleen de aangetaste delen selecteren.

4)Verkleinen van de foto
Voor publicatie op het web dient de foto sterk verkleind te worden, voor digiscooppix tot 800 pixels. Dit verkleinen (afbeelding> vergroten/verkleinen, behoud verhoudingnen) doe ik altijd in kleine stapjes, om tussendoor nog lichtelijk te verscherpen (zie stap 5). Bijvoorbeeld als de lange zijde van de foto ca. 2300 pixel is na het croppen, verklein ik de foto als volgt: 2300>1800>1200>800.

Wil je snel klaar zijn dan kan je ook in één keer de foto tot de gewenste grootte verkleinen.

5) Verscherpen
Een digitale foto moet, als het uit de camera komt, sowieso licht nagescherpt worden, tenzij de camera al extra scherp staat ingesteld. Het is overigens verstandiger om met een goed bewerkingsprogramma na te scherpen. Voor de oudere versie van Photoshop/elements is de functie Filter>sharpen>Unsharp mask daarvoor geschikt, de nieuwere versie Photoshop CS2 bezit ook ‘smart sharpen.
5.1 Unsharp Mask (USM)
Om bij een JPEG-file duidelijk resultaat in scherpte te zien verscherp ik altijd mijn foto met de instellingen: 500%; 0.2 pixelstraal en 0 als niveaudrempel. Tussen het verkleinen door (zie stap 4) varieer ik met de pixelstraal. Heel belangrijk bij verscherpen is dat je niet doorschiet. Bij overdreven verscherping onstaan er zogenaamde ‘artefacten’: bijv. Lichte randen langs details.

Als je in één keer verkleint dan is na verkleinen usm 100-200%; 0,3 pixelstraal en 0 als niveaudrempel vaak effectief. Bij extreem scherpte foto's verlaag je eerst het percentage en als dat effect nog te sterk is, kan je de pixelstraal verlagen tot 0,2, maar dan moet het percentage weer omhoog tot maximaal 500%. Soms pakt twee keer, of een tweede keer verscherpen met een lager percentage nog iets mooier uit.

5.2 Smart sharpen
Smart sharpen heeft mijn voorkeur, omdat ik het er beter uit vind zien, hier gebruik is 500%; 0.3; 0 als instelling. Verder gelden alle regels als bij USM.

Meestal is het mooier als alleen de vogel wordt verscherpt en de omgeving/ achtergrond vaag blijft. Om dit te doen kan je met de lasso alleen de vogel selecteren (ruim om de vogel heen gaan). Na de selectie pas je dan selecteren> doezelen of select feather (ca. 50 pixel) toe. Met deze functie ‘verzacht’ je de selectie, zodat er een vloeiende overgang is tussen het geselecteerde- en niet geselecteerde gebied. Na het doezelen van de selectie kan je de verscherpingfunctie toepassen.

6) Opslaan
Wanneer de foto voldoende is bewerkt voor publicatie op het web, moet de foto nog worden opgeslagen. Hiervoor gebruik ik altijd de fuctie bestand>opslaan voor web. Voor Digiscooppix moet je het bestand altijd als JPEG-bestand opslaan en onder de 150 KB blijven. Door het kwaliteitsperscentage te veranderen, veranderd ook de bestandsgrootte (zie fig 2).

figuur 2

De functie bestand>opslaan als… werkt op een gelijkende wijze, hier is de kwaliteit van de foto minder nauwkeurig te bepalen: Een schaal van 1-12 i.pv. 1-100%. Bij deze functie blijft, in tegenstelling tot de 'save for web' functie, de exif informatie wél bewaard.

Kowa TSN 821 M (20×-60×), Kowa DA-1A zoomadapter, Sony VAD-WA lensadapter en 30->52mm tussenring
Manfrotto statief
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscopen / Digiscoping All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

© Zygomatic 2021 | Disclaimer | Sponsored by SwarovskiSwarovski