blank Digiscooppix.nl Digiscoop forum 
scherptediepte en scherpstelling

 
Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscopen / Digiscoping
View previous topic :: View next topic  
Author Message
RuudH


Gender: Male
Age: 82
Joined: 05 Dec 2017
Posts: 38
Location: maastricht

Offline

PostPosted: Mon 13 Jan 2020, 16:21    Post subject: scherptediepte en scherpstelling Reply with quote

ik zie dat vooral bij Gert de fotos veel scherpte diepte hebben
TIPS ??

ook heb ik te veel onscherpe fotos .soms heel scherp
ik stel scherp handmatig met de Swarowski 80
je hebt weinig slag om in te stellen met de scherpstelring op de telescoop
ook met peakfocusing blijft het onzeker
het beste resultaat krijg ik als ik op de camera het beeld uitvergroot maar dat ten koste van de snelheid (vogel net uit het scherptepunt )

iemand tips ???
_________________
Swarowsky telescoop ATS 80
UCA adaptor
sony a7 Mk 11 fullframe
Canon s120
statief Leofoto Ranger LS-323C
Back to top
View user's profile Send private message
arno van berge henegouwen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 71
Joined: 16 Oct 2006
Posts: 79
Location: Zoetermeer

Offline

PostPosted: Tue 14 Jan 2020, 15:18    Post subject: Reply with quote

Ik werk alleen met Olympus camera's van de E-PL serie.
Werk in de A-modus: kies het kleinste diafragmagetal. De tijd past zich daarbij aan. Bekijk of de tijd niet te lang is ivm bewegingsonscherpte. Als het kan zet ik de diafragmawaarde een hoger. Niet om meer scherptediepte te krijgen, want die is bij digiscopen minder belangrijk, of beter gezegd die is er nauwelijks met deze vorm van fotograferen. Bij de kleinste vergroting nog wel een beetje, maar als je inzoomt met de camera is die heel klein. Inzoomen met de camera. Doe ik vrijwel nooit maximaal. Die worden niet goede. Ik zoek het onderwerp en stel handmatig scherp met de telescoop. Daarna zoem ik 10x in met de loep (Olympuscamera's) en dan stel ik met de telescoop met een hand nog een keer scherp op het hoofd van een vogel/iets anders. Dan maak ik met de andere hand direct de foto, of nog beter een burst van zo veel mogelijk foto's. Dan zijn er meestal een paar scherp. Als het voorwerp heen en weer beweegt door de wind, dan gok ik. Zoals zoveel bij digiscopen een gok is. Je moet wel snel zijn, maar niet te snel, je moet het voor je gevoel nog net kunnen beheersen. Maar toch doe ik het op deze wijze. Dan speelt de belichtingstijd een belangrijke rol. Bij te lang schroef ik de iso een beetje op (ik gebruik altijd de laagst mogelijke waarde ivm ruis bij hogere waarde). Met de Olympus EP-L ga ik niet hoger dan iso 400. Focuspeaking: zit niet op de Olympus E_PL serie, ik heb daar geen ervaring mee.
_________________
Swarovski ATS80HD + 30xSW; Olympus E-PL2 14-42mm; Canon 40d: EF 300mm 1:4 L IS Extender EF 1.4x II, Macro EF 100mm 2.8
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Marcel van der Tol
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 57
Joined: 09 Oct 2006
Posts: 618
Location: Zoetermeer

Offline

PostPosted: Thu 16 Jan 2020, 20:51    Post subject: Reply with quote

Alle tips die ik kan geven staan in mijn boek:

https://webshop.natuurfotografie.nl/product/praktijkgids-digiscopen/

Als het dan nog niet lukt, dan zou ik niet doorgaan met digiscopen.

Als je het swarovski systeem gebruikt met rechtstreekse koppeling van een lensadapter aan je camera, dan verlies je de autofocus van de camera. Dat kan een nadeel zijn. Wil je toch autofocus dan zal je zelf een adapter voor het oculair van de telescoop moeten aanschaffen of fabriceren en die op de filterdraad van je cameralens bevestigen. Alternatief is het gebruik van de wegklapadapter van Swarovski, maar die hebben als nadeel dat de uitlijning tussen camera en telescoop de wensen over kan laten.

Als je een elektronische zoeker gebruikt, moet je opletten dat de dioptrieafstelling van de zoeker (voor mensen die een leesbril nodig hebben) goed staat. Staat die niet goed dan krijg je niks scherp.

Scherptediepte is geen issue bij digiscopen. Die is vrijwel altijd groter dan bij vogelfotografie met een gewone telelens.

Als je een lens van 35 mm gebruikt bij 25 keer vergroting heb je op een swarovski 80 mm opbjectiefmodule , een F-getal van 10.9 met een equivalent brandpunt (bij een cropfactor van 2.0 met een micro 3/4 camera) van 1750 mm.

Wat betekent dat dan? Als je met een full-frame camera en een 600 mm lens diafragmeert tot F11 en je globaal drie keer dichterbij het onderwerp staat, heb je dezelfde vergrotingsmaatstaf met dezelfde scherptediepte.

Zou je nu een Swaroviski 65 mm gebruiken en 25 keer vergroting dan krijg je een F-getal van F13.5 bij exact dezelfde vergroting. Dus je krijgt dan wat meer scherptediepte dan bij een 80 mm swarovski.

Dus de scherptediepte wordt helemaal niet kleiner met grotere brandpuntafstanden als je de vogel even groot in beeld brengt. Bij dezelfde vergrotingsmaatstaf is bij hetzelfde F-getal de scherptediepte precies hetzelfde. Dus met die 600 mm lens kan je de scherptediepte juist wel kleiner krijgen door een lager F-getal te kiezen (bijvoorbeeld F8, F6.3). Dat levert dan ook een kortere sluitertijd op.
Sta je met de 600 mm lens op grotere afstand, dan is de scherptediepte inderdaad groter. Door dat beeld achteraf uit te snijden tot de vergroting van de digiscoop, krijg je dus ook een grotere scherptediepte. Maar pas op. Het croppen van digitale foto's leidt ook tot onscherpte. Ervaren fotografen zien direct, wanneer een foto teveel gecropt is. In dat geval heb je niet veel aan die grotere scherptediepte.

Een belangrijker verschil is hoe het beeld er uitziet. Hoewel de scherptediepte bij dezelfde vergroting en hetzelfde F-getal precies hetzelfde is, ziet de foto gemaakt met een 1000 mm lens er totaal anders uit dan een foto met een 100 mm lens met dezelfde vergroting. De 1000 mm foto brengt de onscherpe horizon ook 10 keer dichterbij, waardoor het aanzien van de foto geheel anders is. Een belangrijk verschil tussen digiscopen en gewone telelens is daarom het aanzien van de achtergrond. Het verloop is onscherpte in de achtergrond is veel sterker, waardoor de achtergrond bij digiscopen er sterker vervaagd uitziet.

Een hoger F-getal is zeker niet altijd gunstig omdat dan diffractie optreedt, waardoor er weer scherpteverlies optreedt. Dus het gebied dat scherper lijkt wordt door diafragmeren groter, maar het scherpste punt op de foto wordt ook onscherper. Je ziet dat terug in digiscoopfoto's doordat ze vaak een wat softer beeld geven.
_________________
Leica Televid 77 20X met Sony W15, Sony W200 en Canon 20D/30D met 17-55mm of met 50 mm lens.
Vanaf 6-2009 Leica APO televid 82 25-50 X. Sinds 12-2010 Leica D-LUX 4, sinds 3-2012 Olympus PL3 met 14-42 mm en 45 mm lens, sinds mei 2015, olympus Pl5
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Digiscopen / Digiscoping All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

© Zygomatic 2020 | Disclaimer | Sponsored by SwarovskiSwarovski