blank Digiscooppix.nl Digiscoop forum 
Verslag moderatorenoverleg oktober 2010

Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Nieuws / News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 22:51    Post subject: Verslag moderatorenoverleg oktober 2010 Reply with quote

Verslag van het moderatorenoverleg oktober 2010

Hierbij dan het verslag van de bijeenkomst van de birdpix en nederpixmoderatoren op Helgoland. Zelf was ik er ook met mijn digiscooppixpet bij. Over digiscooppix is niet erg lang gesproken. Ik heb wel geprobeerd een aantal punten te maken. Allereerst wil ik met Arno en Leo in gesprek hoe we hiermee verder zullen gaan. Een deel van het verslag is algemeen en geldt min of meer voor alle Pixen. Ik heb het verslag specifiek voor Digiscooppix aangepast. De verslagen voor Nederpix en Birdpix zijn aldaar te vinden.

Om alle aangedragen punten gestructureerd te kunnen behandelen is alles in groepen bij elkaar gezet. Zelf hebben we nog gebrainstormd, om ideeën te genereren waarmee we in de toekomst de Pixen actueel kunnen houden of uitbreiden. Via deze weg konden wij komen tot het vaststellen van de doelstelling van Birdpix, Nederpix en Digiscooppix, die als uitgangspunt bij doorhakken van de knopen in de wensenlijst gebruiken.

Missiestatement
Digiscooppix staat aan de basis van een beweging van enthousiaste digiscopers, die hun beelden, kennis en ervaring met elkaar en de buitenwereld willen delen. De beelden die op Digiscooppix getoond worden zijn met respect voor de natuur tot stand gekomen en tonen de schoonheid van de vogelwereld in al haar aspecten. De beelden dragen daarmee bij aan het besef dat die schoonheid beschermingswaardig is.

Doelstelling
Wij willen een platform bieden voor natuurfotografie in het algemeen (Nederpix) en de vogelfotografie in het bijzonder (Birdpix). Daarbij is het van belang dat zowel beginners als gevorderde fotografen kunnen deelnemen en wel zodanig dat men van elkaar kan leren, meer kennis inzicht krijgt in het onderwerp, de natuur, en de technische kanten van digitale fotografie. Een aparte positie binnen Pix is er voor mensen die fotograferen met behulp van telescopen (Digiscooppix). Belangrijk kenmerk van de Pixen is dat wij uitdragen dat alle fotografen die er publiceren, respectvol omgaan met de natuur, binnen de kaders van de wet, waarnodig met aanvullende richtlijnen van de Pixen zelf.

Aan de hand van deze doelstelling is het nu mogelijk om een standpunt in te nemen over de door jullie aangedragen punten.

Moderatiebeleid en normen
We hebben zeer uitgebreid gesproken over de basistaak van de moderatoren: het beoordelen van de aangeboden foto's volgens de opgestelde richtlijnen. We hebben besloten te blijven werken met een beperkt aantal criteria. Het is niet reëel om bij elk probleem de regels uit te breiden of aan te passen.
Wat betreft de technische eisen zal er meer rekening gehouden worden met speciale/creatieve uitingen. Dat wil zeggen: de inhoudelijke boodschap of artistieke kwaliteit van een foto kan aanleiding zijn om minder streng te kijken naar de technische criteria. Harde criteria zijn hiervoor vrijwel niet te geven, we zullen vanuit het beeld gaan modereren, wat is het verhaal, heeft een foto zeggingskracht.
Bij manipulaties zal ook aan de hand van het beeld worden beoordeeld of het passend is.

We werken met moderatoren, moderatoren zullen dus de doorslag bij beslissingen geven en zijn verantwoordelijk. Vergelijking van afgekeurde foto’s met eerder wel geplaatste foto’s hanteren we niet als argument voor (alsnog) plaatsing.

Als moderatoren gaan we een structuur ontwikkelen waardoor er betere afstemming en overleg tussen de moderatoren onderling komt en het eenduidig kritisch beoordelen verbetert. Binnen het moderatorenteam hebben we afspraken gemaakt hoe we omgaan met onderlinge meningsverschillen. We streven een open communicatie met de gebruikers na, die positief bijdraagt aan de verdere ontwikkeling van de Pixen. Dit leidt logischerwijze tot voortschrijdend inzicht waardoor het moderatiebeleid in de loop van de tijd verandert...

Moderatie op kwaliteit
Voor Digiscooppix is moderatie op kwaliteit heel belangrijk. Hiermee onderscheidt Digiscooppix zich van websites, waarop alles geplaatst kan worden, ongeacht de kwaliteit. Wanneer je de missie van Digiscooppix onderschrijft is het in ieders belang dat Digiscooppix een website is met foto’s van een zodanig kwalitatief hoog niveau dat de website zicht kan blijven onderscheiden van andere websites. Hoewel voor Digiscooppix de lat tot nu toe lager ligt dan op Nederpix en Birdpix zullen we toch meer moeten gaan streven naar een hoger kwaliteitsniveau.
Moderatie op kwaliteit is en blijft een grijs gebied. Wat de één prachtig vindt, vindt de ander misschien helemaal niets. Deze verscheidenheid treffen we ook aan onder de moderators. De uitdaging is om zodanig te modereren, dat niet ingeleverd wordt op een bepaalde minimumkwaliteit, maar dat gebruikers wel in de gelegenheid gesteld worden om te experimenteren met hun fotografie. Hoe dan ook een eensluidende normering van dezelfde en dus ook vergelijkbare foto’s zal nooit gegarandeerd kunnen worden. Dit laatste moet duidelijk naar de gebruiker gecommuniceerd worden.
De gebruikers kunnen bovendien via de commentaarvelden van de foto’s zelf aangeven of ze de moderatie nog kunnen volgen. Zolang dit op een fatsoenlijke manier gebeurt dan kunnen de gebruikers van Digiscooppix er op rekenen dat de moderators dit commentaar serieus nemen. Hierbij zal het commentaar van een individuele en wellicht verongelijkte gebruiker, minder hard doorklinken dan de opvattingen van een groot deel van de actieve gebruikers.
De moderators kunnen van hun kant meer ruimte bieden aan gebruikers om eens wat nieuws te proberen. Echte vernieuwingen zullen dan ongetwijfeld boven komen drijven. Wat goed is zal goed blijven.

Moderatie op natuurbescherming
Digiscooppix wil zich ook onderscheiden doordat de foto’s op Digiscooppix met respect voor de natuur tot stand komen. Immers wanneer het streven is om de schoonheid van de natuur te tonen en daarmee de beschermingswaardigheid van de natuur te onderstrepen, dan is het niet meer dan logisch dat de getoonde schoonheid niet ten koste gaat van diezelfde natuur.
Regelmatig maken wij mee dat gebruikers zich niet volledig bewust zijn van de mogelijke gevolgen van de eigen activiteiten voor de natuur waarin zij zich begeven. Digiscooppix hanteert daarom voor de foto’s strenge criteria die tot doel hebben om de gebruikers van Digiscooppix te bewegen volgens de gedragscode van Digiscooppix te werken.
Ook erkent Digiscooppix de gevolgen van de publiciteit die aan individuele vogels of goede fotografieplekken gegeven wordt. Hoewel Digiscooppix graag aangeeft waar de foto is gemaakt, want ook dat draagt bij aan de beschermingswaardigheid van de natuur waar de vogels in leven, is het in een aantal gevallen onverantwoord om de exacte locaties te vermelden.

Samenvattend: we hebben niet de illusie 100% consequent te zijn. Harde criteria zijn haast onmogelijk als je ook artistieke of inhoudelijke boodschappen ruimte geeft. Er komen zoveel verschillende afwegingen bij elkaar als je modereert, dat dat niet te doen is. We beoordelen foto’s niet aan de hand van eerdere foto’s maar vanuit de foto zelf en wat deze toont.

Albums
De limiet voor de grootte van de foto's zal naar 200 kB voor iedereen en naar 300 kB voor PixPassers worden verhoogd. Dit is inmiddels gebeurd. Het is mij niet duidelijk of dit ook voor Digiscooppix staat te gebeuren.

Het werkalbum zal worden opgeheven. Hiervoor kan men gemakkelijk het persoonlijke album (PA) voor gebruiken.

Het verwijderen van foto's zullen we niet vrijgeven voor de gebruikers. We hechten teveel aan de geschiedenis en de leercurve die in de fotoreeksen van een gebruiker zijn te zien.

De gebruikers zullen zelf hun foto's voor plaatsing geschikt moeten blijven maken. Wij zien de omgang met de bewerkingssoftware die hiervoor nodig is, als onderdeel van het leerproces dat wij volgens de doelstelling nastreven.

Foto's zullen niet anoniem geplaatst worden, ook niet tijdelijk. Dit is in conflict met het 'community' zijn. Alleen voor competities is het relevant. We willen van Digiscoopix niet een grote fotowedstrijd maken.

Portal
De indeling van de portal zal voor Digiscooppix aangepast worden. Dat wil zeggen meer in lijn met Birdpix en Nederpix.

Varia
Er zal meer geïnvesteerd worden in een steviger redactioneel deel van alle pixen. Betere ordening zodat alles makkelijker te vinden is en goede uitleg van allerlei onderwerpen, het gebruik van de sites enz. Ook willen we mogelijkheden voor gebruikers (“wiki”) om hun kennis te delen en in een forum aan te leveren. Dit deel zal vallen onder redactie van de moderatoren, om het geheel overzichtelijk en vindbaar te houden.

Het locatieveld laten we staan, maar er zijn locaties waarbij het niet verantwoord is om deze exact weer te geven.

Over Digiscooppix
Vormgeving wordt aangepast aan die van de andere pixen, zodat het één lijn wordt.
Er worden artikelen over de techniek van digiscoping toegevoegd.
Een fotocompetitie wordt opnieuw op DP ingevoerd.
In samenwerking met andere partijen zullen we meer promotie maken voor Digiscooppix, zodat er meer aanwas komt van nieuwe gebruikers.
Verder is er wat gefilosofeerd hoe het verder moet met digiscooppix. Het aantal actieve gebruikers daalt, terwijl digiscopen nog steeds populair is. Kennelijk is het digiscopen "op niveau" voor velen een brug te ver. We kunnen ook denken aan een oplossing waarbij digiscopers een eigen regel onder Birdpix en Nederpix krijgen, waarbij de foto's apart worden gemodereerd
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
GeertA

PostPosted: Sat 30 Oct 2010, 23:33    Post subject: Reply with quote

Duidelijk verhaal Marcel,alles ziet er goed uit.
Bedankt voor al je inspanningen.

Groeten Geert.
Ruben

PostPosted: Sun 31 Oct 2010, 9:26    Post subject: Reply with quote

Bedankt voor de uiteenzetting, hier kan ik mee leven. Wat de verdere evolutie betreft zullen we dat ten gepasten tijde wel ondervinden.
Minox telescoop EDW 65 met Minox DCM - sinds juli met Ricoh GX 200. Olivon zwenkbare adapter en Velbon sherpa 450 statief. Ricoh HA2 adapterring. Sinds oktober 2009: Swarovski ATS 80HD met Panasonic Lumix G1 Sinds november 2010 Panasonic Lumix DMC G2.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Erik van Ark

PostPosted: Mon 01 Nov 2010, 10:34    Post subject: Reply with quote

Duidelijke uiteenzetting Marcel.
Bedankt.

In de aanloop van dit verslag heeft GeertA gerefereerd aan de digiscoopdag van vorig jaar november en aangegeven graag (als ik het zo mag samenvatten) nog een keer "op herhaling te gaan".
Het was een heel geslaagde dag en ik sluit mij daarin bij Geert aan.
Wanneer meer mensen dit ook graag willen en ik bij de organisatie daarvan iets kan betekenen hoor ik dat graag.

Erik
GeertA

PostPosted: Tue 02 Nov 2010, 10:25    Post subject: Reply with quote

Erik,
Inderdaad zou ik het best leuk vinden als er weer eens een digiscoopdag georganiseerd word,en zal dan ook van de partij zijn.
Desnoods regel ik bij voldoende opgave dezelfde zaal als vorig jaar weer,maar zou het ook wel wat vinden als iemand anders in het zuiden of westen van het land dat doet.
Als iemand (marcel ?) dan wat kan vertellen over fotobewerking of zoiets,dan heb je een dag zo ingevuld.
Mischien dat we een nieuw onderwerp(digiscoopdag)moeten beginnen om te kijken of er voldoende animo voor is.
jeroen senden

PostPosted: Tue 02 Nov 2010, 13:03    Post subject: Reply with quote

Ik zie zo`n middag ook wel zitten ,om zo van elkaar te leren voor al qua foto bewerkings technieken denk ik dat er nog meer Kwaliteit uit `digiscoop foto`s te halen valt.

Natuurlijk ook de verschillende digiscoop setups te bekijken en de werk wijze hier van te zien.

Mischien is het ook wel leuk op zo`n middag een video de foto bewerking te maken en op de site te plaatsen of een link hierna toe
zodat ook nieuwkomers deze eens terug kunnen kijken.

In iedergeval ik houd me aanbevolen.

Ps als de bestand grote van de foto`s voor digiscooppix om hoog gaat gaat dan de kwaliteit van de foto`s dan ook niet gelijk omhoog ik denk dat 200kb wel moet volstaan voor digiscooppix.
Back to top
View user's profile Send private message
Carel v/d Sanden

PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 18:06    Post subject: Reply with quote

Mooi die donkere achtergrondvan de site.
alleen die irritante rode letters mogen weer veranderd worden in een iets rustiger kleur.

http://www.natuurlijk-erp.nl
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
jeroen senden

PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 18:48    Post subject: Reply with quote

Ja de site ziet er nu super uit, een stuk rustiger
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    Digiscooppix.nl Forum Index -> Nieuws / News All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

© Zygomatic 2020 | Disclaimer | Sponsored by SwarovskiSwarovski